28. června 2013

Spaní v Berlingu v.2.1

Minulý rok jsme koupili Berlingo, jako že to bude bezva spací a cestovací vůz a hle... Mám 187 cm a nijak rozumně se do něj nevlezu, co s tím? Jako první a do jisté míry funkční řešení jsme vymysleli toto: Článek Samá voda v Podrychlebí. Jasné ale bylo, že to není definitivní řešení, protože je nutné přeskládávat věci a to my nechcem.

Kdo se touto problematikou zabýval, jistě zná tyto články, pojednávající o zvýšeném spaní:

Velice sofistikované a vymazlené je také toto řešení: Amdro boot jump (video)

... a pod heslem "berlingo / partner camper" dokážete najít i další příklady.

Už jsem se chystal něco podobného začít vyrábět, ale narazil jsem na jedno velké ALE. To spočívá v tom, že v našem berlingu (2006 a co jsem tak pochopil i mnohých jiných) se nedají přední sedačky sklopit úplně dopředu, což je s postavou větší než cca 178 - 180 cm docela nekompatibilní. Co teď? Spát na poloskrčence? No nevím... řešení jsem smutně odsunul na neurčito...

... navíc jezdíme i Julichem, takže potřebujeme zachovat alespoň jedno zadní sedadlo a navíc jsem chtěl mít zadní prostor volný, abych tam mohl dávat různé krámy a ne jen krabičky s vařením a do karoserie jsem vrtat nechtěl a nožičky jsem taky nechtěl, protože jak se ukázalo z předchozích zkušeností celkem slušně zavazí... 

Už jsem si myslel, že se fakt budu muset smířit s tím, že se v Berlingu prostě solidně nevyspím, nicméně jak se začalo oteplovat, touha po mobilním domečku se zase zvětšovala a tak jsem se rozhodl, že s tím prostě něco musím udělat. Jednoho deštivého večera jsem vyjmul zadní sedačky, vzal si půllitr slivovice, zavřel se do auta a řekl si že se od tam nepustím, dokud něco nevymyslím. A měl jsem štěstí, něco jsem vymyslel. 

Základní "trik" je v tom, že když sedačky nejdou dopředu, musí dozadu a schovat se pod a výsledek - 196 cm ložné plochy (nicméně šlo by i maličko víc) a to už se slušně protáhnu :-) . Zbytek už z toho nějak tak vyplynul. Dost řečí, výsledek je na fotkách:
Pohled na celé "cikánské ležení" v akci
Nakonec jsme se rozhodli použít nafukovačky (3,7 cm, nezábirají tolik místa jako matrace) se dvěma vrstvama dek pro ochranu nafukovaček a příjemnější povrch a neřekl bych, že je to nějak významně nepohodlnější než původní matrace. Díky dekám možná právě naopak. Velká část nákladu zůstává bez  potřeby přemístění pod platem.
Sedačky se sklápí pod plato, takže délka je v podstatě neomezená. Naše provedení má cca 196 cm.
Na přední sedadla se navíc pohodlně vejde dětská sedačka a případně další věci, ke kterým je z plata bezproblémový přístup.
"Nahé" plato.  Na spací věci s oblibou používáme jednu velkou sportovní kabelu, takže se s balením moc nepářeme  a prostě to tam napcháme, což je dost rychlé a pohodlné.
Teď jak to celé funguje. Základem jsou  tři desky z překližky 18 mm, rozměry 66x130,66x130 a zadní cca 64x130)  spojené těmito rozebiratelnými panty (cena za pant cca 35 kč,/ks  nalezl jsem je v Brně v Globusu). Jediná nutná úprava je vyříznutí otvorů pro kotvící body sedadel v prostřední desce.
Některé trochu drhnou, tak je třeba je buď trochu roztáhnout, nebo použít jinou osičku na vytažení
Zadní desku máme v autě namontovanou pořád. Je to praktické, protože se kufr pěkně rozdělí na dva prostory a do jednoho např strkáme kočárek a nemusíme pak vyskládávat věci, abychom ho dostali ven, nebo naopak vytahovat kočár, abychom se dostali k věcem pod ním. Zadní packa (na obr. v popředí) je fixována k původním otvorům, které byly v karoserii od výroby. Přední packa je přišroubovaná k dvěma otvorům vyvrtaným v plechu držáku sedadel. Lze ho bez problému koupit z vrakáče, pokud by člověk nechtěl vrtat do originálního, nebo byla obava jak to projde na technické (není vidět, takže bez problému). Já jsem takto nakoupil plasty, do kterých bylo potřeba zasáhnout (kryty držáků sedadel) abych si neřezal do svých. Deska je ještě vyztužená hranolkem 18x30 mm, protože když jsme "skákali" po kraji desky trošku se prohýbala. I tuto desku lze bez použití nástrojů oddělat (pokud např. převážím rozměrnější náklad, vyžaduje vzadu použití matic typu bulldog) ale při kempingu se nám tam hodí. Zadní sedadla vyjdou před ni, takže můžou být jak sedadla tak deska.
Velmi praktická je takováto síť, protože umožní zadní kufr narvat po strop aniž by člověk riskoval,  že mu budou věci skákat po zádech. Je z textilie, a na zacvaknutí, takže se dá velice rychle oddělat a srolovat. Kde se shání a kolik stojí nevím, byla už v autě při koupi.
Prostřední deska je přidělaná 4. panty na zadní pevnou desku a dále je podepřená touto sklápěcí hrazdou. Pokud by člověk jezdil ve dvou (což asi většina lidí jezdí) může tato deska zůstat i na jízdu v poloze. Pak je příprava spaní opravdu  minutová záležitost.
Hrazda je s deskou spojena dvěma vratovými šrouby s křídlovou maticí pro snadné rozdělání.
Pokud desku odděláme, hrazda se sklopí a nezavazí. Vzniknou tak tři regulérní místa. Pokud bychom chtěli všechny sedadla,  byla by situace výrazně komplikovanější.
Samotná hrazda je pak ke karoserii fixovaná v místech, kde jsou jinak připevněné sedačky.
Přední deska (ke střední desce připevněná rozebiratelnými  panty) je podepřená hliníkovými tyčkami ze starého stanu.
Díky redukci průměru na konci jdou optimálně použít tak, že se pouze zasunou do připraveného otvoru s hloubkou cca 10 mm.
Dole je tyčka připevněna na profil umístěný pod šroub kolejnice sedačky. Je to poměrně naknop, nicméně to vychází na bezproblémové zavření předních dveří. Větší průměr trubky bych určitě nepoužíval, patrně by se tam nevešel. Nicméně v hobbymarketech se dají sehnat různé použitelné profily.
Za jízdy se tyčka sklopí podél prahu takže nezavazí. Říkal jsem si, že je budu vždycky montovat na výlet, ale nezavazí natolik, že je tam máme pořád :-)
Takto už to vypadá ve režimu "ready to go". Desky se samozřejmě musejí někam dát. Zkoušeli jsme různé varianty  ale nakonec nejpraktičtější se nám ukázalo je položit / pověsit pod zadní pevnou desku nad věci, kde jsou rychle k dispozici a ničemu nepřekáží (pod nimi skladujeme většinou věci na spaní, které jsou potřeba až když jsou desky pryč). 

Julich na "odkládacím platu" po zabalení celého auta. Na těch  130 - 140 cm  šířky se tři (s Julichem) vyspíme bez jakéhokoliv pocitu stísněnosti.

Celý postup skládání / rozkládáni chce trochu cviku a souhry, ale ve výsledku je to stejně rychlé jako postavit stan (a komfort spaní je pro nás výrazně lepší, hlavně pak v případě deštivých nocí) a výrazně rychlejší než přeskládat všechny věci u klasicikého kombíku. A pokud je těch věcí opravdu hodně, tak je stejně není kám dát :-)
A tímto došlo konečně ke splnění celého zadání, které jsme si při koupi "mikro camper vanu" dali. Technické zpracování má ještě rezervy (a asi vždycky mít bude :-) ), nicméně je plně funkční. Pokud byste měli zájem o podrobnjší informace (např. rozměry nebo detaily jednotlivých částí), ozvěte se mi na mail, rád je pošlu.

Léto je před námi, takže nezbývá než plánovat a vyrážet.

3 komentáře:

  1. Velice zajímavé,také o takové věci přemýšlím...inspirativní stránky.Petr

    OdpovědětVymazat
  2. Dekuji za tento clanek,nasel jsem tady reseni stejneho problemu,kterym se zabival nekolik poslednich dni a veceru.Po prohlidnuti mnoha videi na youtube,touzim po spaci uprave naseho berlinga ktere mame od brezna 2015.Nebylo by nic lepsiho nez pristi jaro leto,podle casovych i financnich moznosti,procestovat po zemich ceskych i okolnich,v planu je Polsky Baltic a spat v aute a pohodlne by bylo super :-) Jen merim taky 187 a podle prvnich zkousek,kdy nejdou predklapet sedacky temr vubec,bych mohl mit loznou plochu jen max.170 cm :-( to neni moc pohodli.Tak jeste ted vecer pujdu vyzkouset jak jdou ty sedajdy zaklapet,pokud jako u vaseho,tak to bude super a muze se pomalu kupovat material a vyrabet :-) jen ja bych chtel v podobe te kouzelne truhly co se cela usadi do kufru a po cestach zase vytahne.Dekuji jeste jednou za tema s rozresenim ktere jsem hledal.Martin B.PS:Na Bisik dohlednu pouhym okem,kdyz u nas v Hronove vylezu na kopec :-) Taky tam mam neco vylezene.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den. Vaše vestavba mě zcela nadchla. Již jsme něco zkoušeli i samy smontovat a účel to splnilo na týden dovolené super do budoucna to bude chtít hodně vychytat. Kokám dle foto, že máte lépe vyřešené rozměry desek. Bylo by možné zaslat rozměry nebo i plánek. Ráda pošlu i foto našeho řešení. Děkuji Strnadová

    OdpovědětVymazat